Terapi

Fra græsk therapeia ‘opvartning, pleje, lindring, betjene, pleje’
Behandling – måske over længere tid, en proces med hjælp og støtte fra en terapeut.

Terapi er i vore dage lige så naturligt, som at køre bilen på et autoværksted når den fejler noget.

Rammes vi af en frygt, angst, migræne eller noget andet, kan det være et tegn på, at der kunne være brug for terapi. Sådanne områder, som her nævnes, betegner vi som symptomer eller reaktionsmønstrer.

Det vil sige, at der ligger en årsag bag ved reaktionen eller symptomet, hvilket er et tegn på, at vi ikke selv er i stand til at polarisere hændelsen bag symptomet selv.

Det er det, vi kalder en krise.

En krise er, når vi møder noget som vi ikke har erfaring på, og psykologisk ikke er i stand til at beherske. Derfor er det naturligt, at vi kunne have brug for hjælp, lige som når bilen går i stykker, at vi der søger et autoværksted.

Der findes mange terapiformer, du kender dem sikkert, eller har hørt om dem, men med udgangspunkt i betydningen af begrebet terapi, vil vi gerne sige lidt om, hvordan vi støtter op omkring et problem.

Overordnet er det hjælp til selvhjælp du får her. Vi mener mennesket er her for at lære af det vi kommer til at sidde fast i, altså en udvikling. Det siger, da næsten sig selv, at man for at kunne udvikle sig, må man selv gøre arbejdet, men gennem forståelse af et eller andet.

Det er denne forståelse, vi som terapeut, skal være med til at afdække for dig. Mennesket kan ikke slippe noget man ikke kan forstå, eller ikke giver mening.

Gennem vore symptomer/reaktionsmønster finder vi årsagen – årsag og virkning.